Hur man undviker trӓningsskador

229-4-träningAtt trӓna och motionera ӓr sunt, det bidrar till både hӓlsa och en ideal kroppsvikt. Men samtidigt ӓr det viktigt att fӧlja vissa riktlinjer så man inte skadar sig under trӓningen. Det gӓller att ta hand om sin kropp och sina muskler på bӓsta sӓtt.

Bland annat så rekommenderas det inte att trӓna nӓr man kӓnner sig dålig. Lite fӧrkylning kanske inte verkar som något stort, men det tӓr på kroppens resurser. Naturligtvis kӓnner man sin egen kropp sjӓlv, men fӧr att undvika skador gӓller det att vara realistisk. De dagar man kӓnner sig lite vissen kan det vara ett tillfӓlle att byta ut hårdare trӓning mot något som inte leder till skador. Man behӧver ju inte sitta hemma i ett soffhӧrn bara fӧr att man tar det lite lugnare.

En kropp som fungerar vӓl

Kroppens alla ben och muskler ӓr nӓra sammankopplade och påverkar varandra. Detta ӓr en anledning till varfӧr hela mӓnniskan mår bra av att trӓna och lӓra sig kontrollera sina muskler. Ibland behӧver man lite extra hjӓlp, kanske fӧr en tillfӓllig vӓrk eller smӓrta. Då ska man se till att uppsӧka en expert som vet precis vad som hӓnder i kroppen. På lӓnken http://sjukgymnastgöteborg.nu hittar du alla sjukgymnaster i Göteborg. Genom att inte bara fortsӓtta med sin dagliga rutin nӓr man har ont, och dӓrmed dra på sig trӓningsskador, ӓr det istӓllet bӓst att kontrollera ordentligt vad ens problem ӓr. Om man går i tid så kan det rӓcka med kortare behandling och instruktioner.

En bra sjukgymnast kan komma med goda råd om hur man ska anvӓnda sin kropp på bӓsta sӓtt. Det ӓr ingen som vill dra på sig trӓningsskador, och de kan visa en hur man ska rӧra på sig fӧr att undvika dessa. Många gånger ӓr det de små detaljerna som gӧr stor skillnad. Det gӓller att veta hur kroppen fungerar, naturligtvis inte lika ingåendes om en sjukgymnast men i stora drag. Denna kunskap kommer också att gӧra trӓningspassen så mycket mer effektiva, eftersom man vet var man ska lӓgga ner sina resurser fӧr bӓsta resultat. På länken hittar du mer information om Majornas Sjukgymnastik i Göteborg.

Skapa goda vanor i vardagen

Många bӓckar små kan bli till en mycket stor flod om man ser till att ha goda vanor i de dagliga rutinerna. Dels med vad man ӓter och dricker, det ӓr uppenbart att det bidrar till en god hӓlsa. Regelbunden, varierad trӓning ӓr en annan sak som de flesta insett ӓr något man inte kan hoppa ӧver. Man gӧr sitt bӓsta fӧr att undvika trӓningsskador genom att fӧlja instruktioner samt anvӓnda sig av rӓtt utrustning. Men ӓven i vardagen kan man gӧra mycket fӧr att må bӓttre och inte dra på sig smӓrtor och andra problem i onӧdan. Här kan du lyssna på Pia som tipsar om hur du kan undvika gamnacke. En liten detalj som hur man håller sin mobiltelefon kan gӧra stor skillnad.

Fӧr att kunna rӧra sig lite extra också nӓr man har begrӓnsat med tid så ӓr det många som inkluderar trӓning i dagens program. Det finns mycket man kan gӧra, som att gå av bussen en eller ett par hållplatser innan destinationen, ta trapporna istӓllet fӧr hissen, inte sitta framfӧr datorn utan stå upp och jobba, och så vidare. Hela tiden med en medvetenhet och ӧga fӧr de små detaljerna, som kommer att minska risken fӧr skador.

Trӓning utan skador och problem

Att ta hand om sin kropp innebӓr att veta hur den fungerar, att lӓra från sin sjukgymnast eller andra kӓllor. Genom att anvӓnda musklerna på rӓtt sӓtt kommer trӓningen att både bli mer effektiv men ӓven sӓkrare. Man ska inte pressa sig sjӓlv allt fӧr mycket, sakta men sӓkert brukar vara den bӓsta metoden. Att någon gång ibland gå och kontrollera hur musklerna mår kan vara ett annat sӓtt att hålla sig frisk. Sjukgymnasten kan komma med bra tips om hur man kan fӧrbӓttra sin trӓning och vilka muskler som behӧver lite extra omtanke. En vӓl trӓnad kropp gӧr att det mesta hӓr i livet fungerar bӓttre och ӓr defintitivt något man ska strӓva efter att ha. Ju mer fӧrsiktig man ӓr att undvika trӓningsskador, desto mindre tid fӧrlorar man och kan istӓllet koncentrera sig på att bygga upp kroppen.

matildebengtsson